Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Monday, April 22, 2013

BAGAIMANA BILA DI HINA?

Di hina, di kritik itu mungkin perkara biasa dalam kehidupan kita. Ada yang di hina, di kritik. Mungkin semua ini teramat perit untuk kita lalui. Hari ini saya nak kongsi sedikit, bagaimana keadaan apabila saya di hina dan apa yang saya lakukan. 

Mungkin ramai individu pada hari ini rebah, tak mau bangkit lagi dah bila di hina. Saya juga pernah merasakan semua ini. Apabila di hina, di keji, terasa diri ini terlalu kerdil. "Beginikah saya di mata masyarakat lain?" Walaupun kita ramai rakan taulan yang rapat dengan kita, yang sentiasa menyangjung kita, menyokong kita, namun apabila di hina, di keji, kita merasakan tiada lagi manisnya hidup ini. Pernah saya rasakan seperti ini. Namun, bila di fikir balik, hidup ini tujuan utamanya, bukan untuk di sanjung dan bukan untuk di puji. Sesungguhnya segala pujian itu hanyalah untuk Allah. Apabila saya berfikir sedemikian, saya cuba untuk bangkit. Walaupun beberapa kali saya rebah, namun perjuangan untuk bangkit itu tidak akan pernah berhenti. 

Ketika mana saya di hina, di keji itu, saya merasakan diri saya ini terlalu kerdil di depan Allah. Saya malu di hina seperti itu. Saya malu pada Allah andai benar keperibadian saya seperti itu. Sampaikan pernah sekali itu, saya berhenti berdoa.  Kerana apa? kerana malu saya pada Allah. Adakah layak insan seperti saya ini untuk memohon nikmat Allah. Waktu itu, saya terasa diri saya tidak kuat. Walaupun saya berhenti berdoa, namun saya hanya mengadu kepada Dia, menangis dan terus menangis. Peritnya hanya Allah yang tahu. Sakitnya hati saya seperti di cincang dengan pisau yang tumpul. Bila terasa diri di hina itu, saya berusaha untuk mendekati Allah dengan lebih lagi. Saya takut untuk berdoa, namun saya cuba untuk jadi hamba yang lebih taat. Banyakkan mengaji, solat sunat dengan harapan Allah terima saya dan Allah tidak murkai pada saya sebagaimana individu individu tertentu mengkritik saya. Itu yang saya lakukan setiap hari. Sehinggalah perkara itu sebati dalam hidup saya. 

Ada segenap daripada sahabat memberi semangat kepada saya, menyatakan yang saya tidak seperti itu. Namun, mampukah kata-kata itu mengubat hati saya? Tidak sama sekali. Hari-hari saya, banyak yang saya termenung. Bertanya pada diri, bertanya pada Allah adakah diri saya seperti apa yang mereka katakan? Berpuluh tahun lamanya saya hidup, adakah saya membina diri saya se hina itu? Di manakah silap saya? Dari hinaan dan kejian itu juga, saya membuka minda saya untuk menyemak semula diri saya. Memperbaiki mana yang kurang. Sampai satu ketika, saya kembali berdoa kepada Allah. Doa itu senjata bagi saya. Mana mungkin saya berhenti memohon sesuatu. Tetapi, di saat saya berdoa, saya tetap merasa diri saya hina Namun sifat berputus asa, sifat tidak ingin berdoa itu saya tolak tepi. Sehina mana pun saya, kalau bukan Allah tempat saya bergantung harap, pada siapa lagi saya ingin bergantung harap?

Memang pada awalnya, saya begitu tertekan, saya terasa diri terlalu hina. Kadang-kadang saya marah pada diri saya dan adakalanya saya merasakan diri saya terlalu buruk dari semua segi. Kusut fikiran jadinya. Saat itu, saya rasa, saya perlu ambil sedikit masa, tenangkan diri, renungkan sejenak, muhasabah diri. Dan saya lakukan hal tersebut. Samapailah satu ketika, saya merasakan yang saya harus bangkit. Saya harus kuat. Mungkin ini yang Allah uji kepada saya.

Saya memohon maaf kepada individu yang menghina saya, yang mengkritik saya. Dan saya mengucapkan terima kasih kepada mereka atas kritikan itu. Saya berniat baik pada mereka, namun di hina sebegitu. Saya tidak tahu di mana di silap saya. Tetapi, setiap perkara kita harus lihat positif dan negatifnya. Jika di cari siapa salah, siapa benar, sampai akhir pun, kita tidak akan jumpa jawapanya. Jadi, saya mengambil keputusan untuk meminta maaf dan melupakan hal tersebut. Agar hati saya tidak punya dendam pada siapa pun. Sejak dari itu, saya cuba untuk bangkit. Saya berkerja keras untuk terus membina diri saya. Namun saya juga turut rasa bersyukur kerana di hina dan di kritik. Sebab apabila saya di hina dan dkritik, itu membuatkan saya sedar yang saya hanya hamba Allah yang hina. Apabila saya merasakan seperti itu, saya sentiasa berusaha untuk menjadi insan mulia di sisi Allah. Insan yang diredhai Allah. Dan saya juga ingin kongsikan kepada kalian, jika kita sentiasa mendekati Allah dan melihat setiap apa jua perkara itu adalah satu nikmat untuk kita, sungguh hati ini terasa lapang. Bila di uji, ingatlah yang Allah kasihkan kita. Kerana kita terleka dengan dunia, Dia datangkan kesedihan dan air mata dalam hidup kita. Kenapa? Kerana Dia sentiasa berada bersama kita yang sentiasa mengingatkan kita akan kewujudanNya dalam susah dan senang kehidupan. Apabila kita bersedih, pasti akan ada nikmat yang Dia berikan pada kita. Kadang-kadang kita perasan akan nikmat yang Dia beri dan kadang-kadang kita tidak perasan kerana terlalu sibuk memandang ke hadapan tanpa menoleh ke kiri dan kanan.

Semoga cerita ini dapat beri manfaatnya..

9 comments :

  1. Assalamualaikum .. entry sangat menarik . syukran lakiyya .. :"))

    ReplyDelete
  2. good entry
    done follow

    http://www.iuzira.com/2013/04/segmen-khas-ben-ashaari-dan-weeclicks.html

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum sahabat :) kaif haluki?
    Entry yg sgt menyentuh jiwa sanubari.
    Kuatkan semngat, ingat tujuan utama kita hidup di bumi Allah ini :)
    oh btw,salam ziarah dear :)

    ReplyDelete
  5. terima kasih jemput saya baca ni :)

    ReplyDelete
  6. ada hikmat disebalik penghinaan nie..percayalah :)

    ReplyDelete
  7. Percayalah... hinaan itu adalah rahmat Allah s.w.t buat awak... Think +ve... Maafkanlah mereka yg hina awak... doakan supaya mereka segera bertaubat... InsyaAllah...

    ReplyDelete
  8. Sabar ye yunk.


    "if you want to see a person's understanding of islam, watch how they behave when they are tested"

    (^_______________^)

    ReplyDelete
  9. Banyakkan bersabar, Allah sentiasa ada :)

    salam ziarah & follow ur blog. happy blogging!

    http://perempuankampungmoden.blogspot.com

    ReplyDelete