Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Monday, April 15, 2013

CINTA PADA ALLAH vs CINTA PADA MANUSIA

CINTA tu sebenarnya sesuatu yang sangat indah jika kita pandai menjaganya dan meletakkan ianya di tempat yang betul. Tapi, ramai di antara kita pada hari ini, meletakkan cinta itu pada tempat yang sepatutnya. Kerana apa semua ini berlaku? Kerana keinginan manusia itu sendiri terhadap sesuatu yang dia cintai. Apabila seseorang itu sedang mencintai sesuatu, baik dari segi individu mahupun material, pasti terbit rasa di hati untuk memiliki apa yang di cintai itu. Di sini lah, akan wujudnya satu ujian dan duga buat kita dari Allah. sesiapa yang beringat-ingat pasti akan selamat dan sesiapa yang tunduk pada nafsu pasti akan terjerumus ke arah yang negatif.

Namun di sini lah kita kena fikir kan tentang cinta pada Allah dan cinta pada manusia. Adakah benar kita mencintai Allah dan adakah benar kita mencintai manusia itu? wajarkah cinta pada manusia melebihi cinta pada Allah? wajarkah kerana cinta pada manusia, kita ketepikan dan pinggirkan cinta kita kepada Allah? Cuba fikirkan sebentar akan impak dari persoalan ini. Adakah ianya menyentuh minda dan hati anda? Mungkin Ya dan mungkin juga Tidak.

Cinta pada manusia itu satu fitrah yang tidak dapat untuk kita bunuh dan buang. Namun, ianya menjadi rosak apabila tidak berlandaskan cinta pada Sang Pencipta Cinta. Oleh itu, usahakanlah agar diri mampu mencintai Allah, kemudian, cintailah manusia itu seadanya dalam kesederhanaan dan berlandaskan cinta pada Allah. InsyaAllah kita akan dapat merasai dua nikmat di sini iaitu nikmat mencintai Allah dan nikmat mencintai manusia berlandaskan cinta pada Allah...

3 comments :

  1. cinta kepada manusia tidak kekal kerana manusia akan mati..
    hanya cinta kepada Allah swt yang kekal abadi buat selamanya..

    ReplyDelete
  2. moga Allah menjemputku untuk berada dibawah bayangan Kaabah..Amin...

    http://asmarpunyablog.blogspot.com/2013/04/mini-giveaway-brooch-by-aini-zakaria.html

    ReplyDelete